tisdag, april 15, 2008

sittplats visst, men...

Det är ju lite småjobbigt att åka tunnelbana. Som till exempel det här med vilken vagn man ska sätta sej i. Vill man ha sittplats är det säkrast att gå längst bak eller längst fram i tåget. Då brukar man nästan alltid få sitta, i alla fall om man som oss oftast åker från nästan ändstation till ändstation. Jättebra. Man sitter bekvämt hela resan och slipper vingla i gången. Man slipper också hålla i de bakterietäta stängerna (ett annat problem som kan värt att nämna vid tillfälle). Ännu ett plus. Men. Sen när man går av tåget betyder det att man befinner sej längst bort på stationen. Där inga utgångar finns. Utgångarna är placerade ungefär där mittvagnarna stannar. Går man av från en utkantsvagn måste man alltså gå en bit för att komma ut från stationen. Biten kanske är en hundra meter och det kan tycks självklart att man väljer sittplats under en halvtimmes resa framför att slippa gå hundra meter under 3o sekunder. Vilket vi brukar göra. Men det är inte utan att det känns jobbigt när man hoppar av vagnen och ser de hundra metrarna av pisspölande tunnelbaneväg framför sej. Då börjar man fundera. Skulle jag valt mittvagnen?

3 kommentarer:

Anonym sa...

hehe du glömde ju "våra grepp" när vi väl måste stå.."kroken" som du kör mest och när det vinglar för mycket "skiftnyckeln".surt när man tvingats ta i stången och någon reser sig nästa hållplats. ja tänker "dont bother sitting down...the damage is already done" jag måste lära mig dina klyp tag istället för att köra "spädbarnsgreppet" som jag gör..jag e inte så modig som du bara..tänk om man faller när d vinglar..man får prioritera att ev. falla eller gå med ständig äckeltanke på stan resten av dan....du brukar ju åtminstone ha 3 fingrar kvar att använda under dagen "avis"

Anonym sa...

hahaha så sant, de olika greppen ja. men kroken är rätt säker, känns allt som jag står stadigt med det greppet:) rekommenderas för rena fingrars skull!hehe

Anonym sa...

aaaa ok får våga mig på kroken imorn då om ja måste stå..men kruxet för mig är att jag har för långa armar...jackärmen täcker inte handleden som på dig!Men iof helre en smutsig handled än kli i nyllet med fingrar som har oidentifierad kladdig vätska på sig kanske.