fredag, september 08, 2006

Bland stjärnor och månförmörkelse

Astronomikursen började alltså igår. Var ute i god tid, vill helst undvika att drulla in för sent första gången i alla fall. Tur var det för området är STORT och byggnaderna många, men jag var vid gott mod där jag gick och letade. Fast när jag snurrat runt ett bra tag började jag bli smått orolig och när jag hittade adressen och något som såg ut som rätt byggnad men inte var det, då blev jag lite nervös. Kanske att det påverkade att byggnaden var tom och spökligt ödslig och att alla fönsterdörrar utåt var täckta med kollegieblockspapper fulla av matematiska formler. Smått obehagligt, faktiskt så obehagligt att jag började tvivla på att jag valt rätt kurs, jag menar jag på en plats med matte som tapeter. Var på väg att ge upp när jag rundade ett hörn, tittade upp och såg salens namn med stora bokstäver.

Gick in i ett entrerum, dött förstås, inga lampor som lyste, inga människor som vistades. Två trappor försvann uppåt, en spiraltrappa uppslukades av taket, kakel skymtade bakom en fjärde öppning. Dasset tydligen. Vågade mej upp för en trappa och hittade en person som sa att det var rätt sal. Jag tvivlade men valde att tro. Fler förvirrade droppade så småningom in och till slut var det riktigt många, så jag antog att jag var rätt (dessutom var det fler som att de skulle läsa min kurs, liten hint maybe...).

Föreläsningen drog igång och jag slutade aldrig, under de drygt tre timmar vi höll på, att imponeras av föreläsarens kunskap, shajt! Det bästa är att alla som klarar tentan får en t-shirt med kursnamnet "Astronomi - livsbetingelser i universum." Nu måste jag ju bara klara tentan! Inte nördigt alls, nejnej...

Kände mej inte alls nördig 2 när hela truppen, sjuttio personer eller nåt under ledning av föreläsningskvinnan drog iväg ut för att kolla in månförmörkelsen, mitt bland alla chalmerister som denna kväll hade pubrunda och ölbord uppdukade utomhus... Inte alls nördig.

Inga kommentarer: