måndag, september 18, 2006

Oklippta naglar

Jag vet inte om det var nån logik i det förra inlägget, förmodligen inte. Jag flummar ju bara runt...

Att jag fick upp tankarna för mitt icke logiska sinne beror på ett test en föreläsare berättade om, där man ska välja bort en av fyra bilder. Det vanliga i vårt, läs- och skrivkunniga samhälle är att man tar bort en bild (kallar den bild 1), och i "analfabetsamhällen", där arbetet med händerna är viktigt väljer man oftast en annan. Det var den bilden jag hade valt. Inget fel i det och jag förstår varför man här oftast väljer bild 1, vilket tydligen analfabeter inte gör, de tycker inte alls att det finns nån logisk förklaring till det valet. Enligt Lindström har det med logiskt tänkande att göra och intelligens enligt iq, vilket är upp- och överskattat här i västvärlden. Det är inte heller något jag gjort anspråk på att ha högt av, men lite orolig blev jag ändå...så jag var tvungen att testa min ena syster som gav det "rätta" svaret. Men sen testade jag även mina föräldrar och till min glädje visade det sej att de båda tänkte som jag. Okej, det kanske inte var helt bra. För då finns det nog inget hopp för mej. Jag plockade tydligen på mej fel gener. Men eftersom de båda är smarta och kunniga personer så.. (även om de har ett gäng konstigheter för sej och no koll i matematiska ämnen) ...och framförallt, jag är icke allena! Så jag sörjer icke.

Men ibland är det lite dumt dock, för folk fattar liksom inte hur jag tänker. Vissa saker går inte att förklara, vilket också uttrycker sej i mina texter. Som den här rubriken är ex på: Slöjdande för oklippta naglar. Vad den ska uttrycka kan ni tänka på tills nästa gång...

Inga kommentarer: