lördag, juli 07, 2007

Solen sken på mej idag

Lil sis ringde som skrivet och bad mej ta med extrakläder eftersom hon glömt sin packning i hallen. Tycker ändå jag reser light med en ryggsäck som bagage, tills jag möter lil sis och bro' och ingen packning ingenstans. Har du också glömt dina grejer frågar jag bro'. "Nä, jag hann inte." Hann inte? Hm... aja. Så du har inte med dej nåt? "Jo, tandborste och tandkräm." Var då? "I byxfickan." En lightpackning jag inte slår.

Väl på landet så regnade det väldigt rätt så mycket och gegga var det och bäckar där stigar brukar gå. Kort spelade vi, mat åt vi. Godis. Kakor. Kaffe. Är det elva-kaffe, efterrätt och eftermiddagsfika så blir det en del. En nästan regnfri promenad hann vi ändå med varje dag, förbi Hundarnas hus (dit jag som hundrädd fem-åring tog bussen själv för första gången från staden till landet och där det bodde skällande hundar), in i Trolldalen, förbi bonden och hans fru, trädgårdsmästaren och den gamla tanten. Bro' badade i kallingarna, sen hann inte de torka förrän han åkte hem igen, någon dag senare. En sväng på "lilla ullared". Mötte klassis från grundskolan, där av alla ställen, som hon sa och hon sa "du ser ut att må bra". Gör jag tänkte jag som luktade mögel och hade gråfett hår, för det gör man och det har man efter en natt i lagår'n. Hur går det med dansen frågade hon, för hon är en sådan som minns mej från dess och jag blir alltid förvånad när folk frågar mej det, för jag har nästan glömt att det finns folk som minns mej sådan, konst svarar jag gäller mer idag och hon säger att ja men något estetiskt tror jag det blir. Själv hade hon fått en son som log.

Blinningar som sticker och bits, kisserundor till utedasset i nattsvarta nätter (finns toa, men utedasset är närmast lagår'n och bara därför att det är jättemörkt, genom knarriga dörrar, gnisslande lås och lurande älgar, hehe typ... måste jag gå på toa varenda natt där) och en kudde som doftar sur trasa var det som var obehagligt, annars var det skönt där på landet hos morföräldrarna. Tiden gick så fort att jag inte ens hann läsa. Och tillslut idag sken solen när jag blundade.

Inga kommentarer: