tisdag, januari 30, 2007

Persikokinder och alabasterfingrar

Var hos hudläkaren igår. Gick dit för eksem, spruckna naglar och sånt. Kom därifrån med recept på bekämpningsmedel mot acne. Tredje gången jag kommer ut från en läkarmottagning med ett sådant recept. Aldrig har jag bett om det eller ens haft en tanke på att fråga om acne när jag gått dit. I deras ögon måste mina prickar lysa för så fort vi hälsat börjar vitrockarna. "Jag ser att du har problem med acne. Har du haft det länge? Har du gjort nåt åt det? " Samtal som slutar med ett recept i väskan.

Nu har jag duschat och rengjort med badolja på torra partier, duschkräm på feta och ansiktsrengöring i nyllet. Efter tvättning och torkning följde insmörjning. Hudkräm på kroppen, ansiktskräm i nyllet, fetare kräm på fötter och de extra torra fläckarna i ansiket, stark kortison på hals och händer med mera, mild kortison på ögonlock (för där hade jag tydligen eksem enligt doktor nyast) och runt munnen. Slutligen acnebekämpningsmedel i nyllet och på ryggen. Så. I nästa liv ska jag ha världens vackraste, lenaste, mest fläckfria hud.

Inga kommentarer: