torsdag, januari 18, 2007

Som skrivet, jag är en tönt...

Det här gör jag inte av egen vilja. Det här gör jag för att Tarz sa att jag skulle och hon är sjuk i ett orange rum där folk pratar ett språk som hon inte förstår så därför lyder jag.

En natt mellan jul och nyår när vägen till att tjäna pengar kändes extra lång och tröttheten slagit över i galen energi kom vi på den briljanta iden att skriva en julhit. En hit som skulle bli vårt levebröd för resten av våra liv. Det kan inte vara så svårt tänkte vi och några minuter senare hade vi författat, eller nä tramsat är nog ordet, ihop var sin bit. Här är resultatet.

Skriven av hum... mej... öhum...:
(refrängen sjunges à la doande markoliobrudar verserna rappas à la nån dålig svennerappare)

Refräng:
Ohlala, det är jul,
det är så kul!
Det är jul.

Vers 1:
I min gröt ligger mandel
på sängen strös kanel,
med yxa bryts gran
tungan leker knäck
ljus tänds och musten blev varm.
En ängel lackade fett. Russin.

Vers 2:
När nissen kom med klapp sa jag ja,
men tomtens guld var rödare.
Lussekatten sniffa saffran.
Snö, snö, snö eller regn spelar ingen roll.
Det finns bomull.
Gourmetbullar.

Och Tarz låt: (hon kanske bara menade att jag skulle ta med min... well to bad for her then, jag tänker inte vara knäpp och ensam om det;)
Melodi: Betlehems stjärna (Gläns över sjö och strand)

Skorna halkar mig förbi
bambi som lyser upp i vintermörkret med sin röda mule.
In i farstun för att smälta fötterna tomten där sitter och äter alla nötterna.
Hosianna följer sion och dom visa männen göder Jesus med klappar av kött.
Alla familjer och dom ensamma förenas framför en brasa
en kopp te och lussekofta gör att gemenskap uppstår ofta.
Glatt vi sjunger "tomten kommer med glädje å värme alla är vänner både vita svarta å gayar".
God Jul God Jul, Jesus älskar alla, liten som stor, med eller utan snor utan skor.

Ja, som ni säkert ser satsade Tarz på en mer traditionell hymn med så många som möjligt av de nödvändiga julorden och betydelserna.

Blivande hitsongs eller vad?! Skivkontrakt nästa!

5 kommentarer:

Anonym sa...

men fantomen!!ehe mena ju inte båda texerna..och hey..har du tatt copyright hos stim än..du vet såntdäe e livsfarligt folk snor bitar kors å tvärs, nästa år ska du se att nån kommer me en cd me våra låtar!då gick ju vår drömm om att få bling blinga på mtv crib åt skogen!

Ska vi satsa på schlager festivalen nästa gång??(gött irriterande all övrig info på din blogg kommer upp på franska fattar noll var ja ska trycka då!!)

kaffechoklad sa...

Ohlala c'est ne pas bon!
Skulle nån sno våra hits får vi la trycka ihop ett par nya, easypeasy för oss kreativa genier(=stollar), ayiit?:)
ska jag skämmas ska nån mer skämmas hehe:)

Anonym sa...

knäpp, knäppare, knäppast!

Joh. sa...

Du kommer aldrig att få skivkontrakt... inte om jag får säga min mening ;-)peace.

Anonym sa...

hehe tror du inte på mej?;)jag bjuder dej till releasepartyt ändå:)