söndag, april 01, 2007

Utmaningen antagen och utförd

Den här konstiga listan då. Som var svår. Vad är konstigt liksom? Det finns oftast nåt som nån tycker är konstigt medan en annan tycker att det är helt normalt. Jag tycker själv att jag är konstig eller jag vet att jag är, enligt samhällsnormen då, men allt sånt vill jag kanske inte nämna här. Egentligen kan man säga att allt är konstigt eller så är inget det. hmmhmm. Typiskt mej att inte kunna ge ett rakt och enkelt svar, att överanalysera och bli så långtsökande att ingen utom jag fattar kopplingen och ofta inte jag heller efter ett tag. Att VÄLJA. Att RENSA. Har jag mycket svårt för. Nu har jag väl eg redan nämnt en av mina konstiga egenskaper, men iaf jag har listat sex andra saker som kanske kan ses som lite småkonstiga.

1. Under en period i gymnasiet var jag rädd att de människor som kom gående mot mej skulle dra fram en kniv eller pistol. Jag rycker ofta till vid höga ljud och i tonåren var det värre men under denna nervösa period ryckte jag till vid minsta, för mej oväntade, rörelse. Kanske det har att göra med att jag går i mina egna underliga tankar, kanske med min livliga fantasi, eller kanske för att jag just vid den tiden blivit ”antastad” lightlight eller vad man ska kalla det.

2. Jag hatade populärmusik (låter präktigt att skriva populärmusik:=)men ni fattar så slipper jag rabbla genrer) när jag var liten, tror jag började tycka om vid åttaårsåldern, men blev inte riktigt intresserad förrän jag var 21. Inte för att päronen inte tillhandahöll. Tvärtom. Och att inte gilla blev revolt. En ungdomlig dumhet jag ångrar idag, men jobbar på att ta igen.

3. Däremot var jag haj på vilken blomma som hette vad. ”Levande flora” blev jag kallad av frilufsledare. Jag är en tönt, har alltid varit en tönt och kommer alltid att vara en tönt:) men det vet nu ju redan.

4. Har nog alltid tänkt hellre unikt än perfekt, (helst båda då men) och ville t ex absolut inte följa de färdiga broderibeskrivningar syläraren erbjöd, vilket resulterat i en rad udda och konstiga skapelser från skolslöjden och antal skräniga kreationer tillverkade hemmavid .

5. Tydligen anses det konstigt att jag skriver ”sej,mej,dej” istället för ”sig,mig,dig” jag tycker tvärtom men det ska jag inte diskutera nu. När jag tycker något och vet att jag har rätt att göra så står jag på mej vilket till exempel kan leda till sämre betyg. I det här fallet ledde till multum understrukna ord i en uppsats (fick aldrig chans att ta upp det med läraren eftersom vi inte sågs efter uppsatsinlämnandet).

6. Har, efter att några gånger för mycket råkat ut för att öronen bedövats av brandvarnarens gälla, högfrekventa och ihållande djävulspip, utvecklat en fobi för brandvarnartjut. Inte för att det ska börja brinna utan för att varningsmaskinen ska skrika ut sitt helvetesvrål. Min mardröm är att inte få tyst på monstret. Vågar knappt tända ljus och vädrar frenetiskt om det anas bränd lukt och poppar jag popcorn är det vidöppet som gäller.

Inga kommentarer: