torsdag, februari 08, 2007

Diskussion kollektivt

Att folk inte pratar med varandra i kollektivtrafiken och om vi pratar bara gör det på fyllan och då om sådana saker som att man ser arg ut, inte gillar smutsiga naglar- dina är okej!, eller hur bra det vore att dela säng, stämmer kanske till stor del men det är knappast en allsmäktig sanning. Jag har diskuterat allt från krämpor och väder med gamla tanter, barn eller inte barn med en nybliven pappa till varför vissa kvinnor väljer män som är uppenbart våldsamma. Det samtalet fick mej lite fundersam. En man vände sej om och undrade om han fick ställa en fråga och sen var samtalet i full gång, eller samtal och samtal han tjötade i ett ungefär. Han var mycket noga med att påpeka att det inte handlade om män som har en polerad yta och är snälla först utan sådana som är kriminella, slåss och är allmänt aggressiva från början. Hans fråga var varför kvinnor attraheras av dem. Efter några inflikningar från min sida sa jag tillslut att jag inte vet varför. Han: jag menade inte just dej. Då kändes det verkligen som om han menade just mej. Att jag skulle dras till våldsamma personer. Vilket är så fel. Men då undrar jag vad jag ger för intryck egentligen. Ser jag ut som någon som vill bli nedtryckt och misshandlad? Och hur ser en sådan ut?

Inga kommentarer: