lördag, mars 10, 2007

Bland fabriker och hästar trängdes skjul

Är så slaskigt trött att jag betvivlar att jag kan få ihop meningar som ens lutar åt rätt grammatisk struktur. Men mina fingrar vill skriva så jag gör det ändå.

Tredje och sista dagen på jobbet den här perioden. Tog en annan buss eftersom den vanliga inte kör på helgerna. Gick åt fel håll och kom in i en stugby och camping som in da states hade kallats en white trash trailerpark. Tror vi störde någon mindre laglig affär vid en minibuss för männen såg inte glada ut när vi kom traskandes. I en husvagn som var inbyggd i en träfasad satt en gammal man och åt frukost, utanför en rosa stuga i kolonilottsstorlek växte vissna växter. Och så såg det ut, skjul, små trästugor, husvagnar, bilar, lermark, en hund på vakt och där bor folk förutom i de vagnar som bara står i väntan på semestern och det var lite oväntat att hitta det där mellan stora industrier och travbanan. Vid tunneln stod det varning för travekipage och två stycken såg vi och hästskit täckte hela gångbanan. En halvtimme gick vi och en kvart för sent kom vi men det gjorde inget för de andra var ännu senare och vi började med rast. Jobbade en timme tog rast igen, jobbade trekvart kanske, lunch, jobbade tills vi slutade med paus för att hämta luft för luften är torr trots vattenspridare i taket och man blir yr och vill andas men man kan inte riktigt och det luktar sött som lim och det smakade kuvertklister i munnen när jag gick därifrån.

Det var skön stämning och no stress. Vi fogade, tejpade, vek. 340 gånger. Igen. Det är helt ok men monotont som skrutt och tre dagar räcker. Jag är glad att jag inte jobbar där jämt. Jag är glad att jag inte tillhör tummeklubben. Att jag inte är han som häftade fast sin tumme vid ett papprör eller han som fick tummen plattad i tryckpressen. Jag är glad att jag har sovmorgon imorgon. Vi undrade varför man måste ha porrtidningar på sitt kontor och jag kom ihåg när jag städade den byggnad där slamsugarförarna hade lunchsal och omklädningsrum och jag var nervös varje gång jag skulle städa i omklädningsrummet att det skulle vara nån där och byta om eller stå nån i duschen men jag slapp undan såna obekvämligheter. Bakom handfatet på toa satt porrtidningar instuckna och man undrar lite när de använde dem. På lunchen när de andra karlarna lagade mat på den ingrodda spisen eller njöt av kalenderbrösten mellan tuggorna? Man undrar. I morses sken solen, när vi slutade regnade det grått bland fabrikdiset. Vägen till bussen som blev rätt tog bara tio minuter.

Nu har jag tittat festival och ätit och mamma har lagt sej och det ska jag med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hahahah såg du 2 travekipage eller 2 skyltar?coolt om d va ekipage du såg..swich förbi näsan ba och där står man chockad me tagel i munnen hehe du vet ju va som hänt om ja va med å såg hästarna antar jag;)varför satt dom upp sånna skyltar?nån som blitt överkörd där kanske..på väg till planch fabriken. Å fy fan va äckligt me porren hörru uuuuuh...tänk om nån gjort så när man haft lunch uuuuuu. Om vi öppnar eget maja..d första vi måste köpa för att skapa ett kontor e ju porrtidingar.Bara ha den liggandes där för att visa att vi har en arbetsplats.Snart har väl Ikea inrett deras låtsas kontor me porrblaska för att d ska se verklighets troget ut...olala

a tout la fille

kaffechoklad sa...

ja haha porrblaskor för verklighetkänslan låter "bra":) det var travekipage vi såg, travbanan ligger precis där så de var la ute o tränade hästarna. Tur du inte var med då hade vi kommit ännu senare hehe;)