måndag, mars 26, 2007

Van Eyck ju! sa vi om allt vi såg för att det såg ut så i solen

Gick ju inte alls att somna igår. Tyckte jag åt och åt hela kvällen, spillde thé gjorde jag i alla fall för det kändes på fötterna och syntes på en ganska så stor del av golvet och jag minns att jag tuggade men ändå kurrade magen och det gick bara inte att somna. Tragglade mej till slut upp och ut i köksvrån, snodde ihop yoghurt med mandel, bar med det till sängen och tappade skålen rakt upp och ner på lakanet. Där låg mina mandlar och gottade sej i rosa jordgubbsyoghurt och såg mest ut som spya och minst som min nattamat. Blev till att dra av lakanet, skölja av fakespyan, hänga upp lakanet, dra ner nytt lakan och bädda om. Precis vad jag alltid vill göra mitt i tröttnatt... Skevade i mej en ny omgång jordgubbsrosa och tittade på tv tills john blund behagade svinga sitt spö. Orkade mej inte upp till lektionen, hade hunnit till andra timmen, men nää... dumt å stressa, hade hunnit till tredje timmen men bättre o fixa nåra saker på stan... så jag kom lagom (fick stressa då förstås men...) till lunchen och eftermiddagens pluggstund med konst-louise och madde. Vid "vårt" bord hade de satt upp en installation (stor stålbunker formad som en snurra man kunde gå in i) gestaltandes det tyska språket. Spelade samma klassiska snutt (den man sjunger månadssången till...), blandat med uttalanden och tyska stavelser som sch, sch, sch, drr, drr, ksch som västes fram. Flyttade till ett annat bord där det inte hördes lika tydligt. Men hördes gjorde det. I de 6,5 timmar vi satt där, så att madde tyckte vi var knäppa kanske kan ha sin vettiga orsak. Med det nya bordet kom utsikt till utsidan. Där sken solen. Verkade varmt , shorts, klänningsben, en barbröstad gick på lina, några kastade frisbee, andra sparkade boll, drack kaffe, åt glass, barn tultade, grabbar tävlade i kubb, hundäckel gjorde vad sådana gör, tjej lät solen se vader mot gräsmattan. Såg skönt ut där på utsidan.

Inga kommentarer: